Letbane på Frederikssundsvej
Københavns Kommune har stillet forslag om en letbane fra Nørrebro Station til Gladsaxe Trafikplads, så den tætte by bliver forbundet med Letbanen på Ring 3. På Rådhuset er Center for Byudvikling i gang med at konkretisere et forslag.
Hensigten med en letbane på Frederikssundsvej er at forbedre forholdene for de daglige passagerer og styrke den kollektive trafik på Bispebjerg og Brønshøj-Husum ved at koble forbindelserne til metrosystemet.
I budgettet for 2015 blev det besluttet, at Center for Byudvikling skal udarbejde en undersøgelse af en letbane på Frederikssundsvej. Undersøgelsen skal danne grundlag for en afklaringen af, hvorvidt der skal etableret en letbane i København.
Letbanen skønnes i givet fald tidligst at kunne åbnes omkring år 2025.
Inddragelse borgere fra Bispebjerg og Brønshøj-Husum maj 2015.
Københavns Kommune har i maj 2015 gennemført en tidlig inddragelse af de to berørte bydele – Bispebjerg og Brønshøj-Husum.
Center for Byudvikling i Københavns Kommune præsenterede letbane-forslaget på informationsmødet med workshops d. 27. maj 2015 – se præsentationen her. Ca. 30 lokale borgere bidrog med input til det videre arbejde med forslaget om en letbane på Frederikssundsvej. Sekretariatet har udarbejdet denne opsamling fra de forskellige borgere, der deltog i grupperne under workshoppen.
Medlemmerne af Bispebjerg Lokaludvalg har drøftet, hvilke bemærkninger og prioriteringer, som lokaludvalget har til den videre konkretisering af en letbane på Frederikssundsvej. Lokaludvalget har sendt deres bemærkninger og prioriteringer til Center for Byudvikling her i sommeren 2015.
Er du særligt interesseret i denne sag? Og ønsker du en direkte invitation ved kommende borgermøder om letbanen? Så skriv til sekretariatet – Signe Dehn Sparrevohn y71c@okf.kk.dk
Forstudiet – hvad skal og kan en letbane?
I 2012 besluttede Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune at gennemføre en undersøgelse – her benævnt forstudiet – af letbaneforbindelsen mellem Nørrebro Station og Gladsaxe Trafikplads. Forstudiet omfatter blandt andet linjeføringen, indpasning i byen og beregninger af letbanens kapacitet, passagerpotentiale og økonomi. Vil du vide mere – så hent forstudiet Letbane på Frederikssundsvej.
Relaterede emner:
Bedre busforhold og supercykelsti allerede i 2015 og 2016 (Højklasset busløsning)
Busserne skal nå hurtigere frem og køre mere regelmæssigt. Det skal ske ved hjælp af busbaner, intelligent signalstyring og forbedrede forhold ved stoppestederne. Samtidigt forbedres forholdene for cyklisterne på Frederikssundsvej, der indgår i cykelsuperstien Ballerupruten. Busprojektet anlægges i 2015 og 2016.
Se mere om busprojektet på kommunens hjemmeside.
Frederikssundsvej fra Nørrebro til Husum vil snart blive ødelagt af nye busbaner til cirka 60 millioner og senere en ny letbane, som bør være en metro som i resten af København.
Det er spild af samfundets penge, der er kun pres på den offentlige transport omkring 4 timer i døgnet !
På alle andre tidspunkter er Frederikssundsvej en pæn rolig hovedvej.
Hvis der blev sat endnu flere busser ind i myldretiden, vil alle problemer være løst og sparet mange penge.
Man smadrer dermed ikke den lokale detailhandel, som er utrolig vigtig for nærmiljøet og trivsel, der har historisk været handel i 2400 NV i mange år, siden hestevognene … skal det ødelægges nu ?
Hvis der kommer mere butiksdød, arbejdsløshed og manglende lærlingepladser som Københavns Kommune søger, så vil bydelen blive tom og uhyggelig med mere kriminalitet.
Det er ikke miljøvenligt at lokale Brønshøj borgere som har en lille grøn miljøvenlig personbil, skal starte bilen og køre til Rødovre eller Fields for at handle, det er selvmodsigende når man ønsker en miljøvenlig grønt København. —– Det er mest miljøvenligt at handle lokalt !
Tænk på bageren, apoteket, slagteren, bilforhandleren, pizzamanden, supermarked, banken, lottokiosken osv. osv .. ønsker du at de skal forsvinde i lokalområdet ? De kæmper en brav kamp i forvejen for at overleve.
Det kan ikke være rigtigt at offentlig transport som koster samfundet milliarder oveni skal koste erhvervslivet milliarder !
LETBANEN er en loose/loose løsning med 3 tabere, hvis vi samtidig medregner de lokale borgere som ikke har plads til gæsteparkering, og små smalle villaveje som bliver overfyldt med skæve hensynsløse parkeringer !
Er Københavns fremtid kun for singler på cykel, pensionister, studerende ? Hvad med detailhandel, jobs og indtægter til København, der må være nogle som skaffer København indtægter !
Det kan ikke være rigtigt at, offentlig transport skal gennemføres uanset logik og konsekvenser for erhvervslivet og dem som bor lokalt.
Der bør tages hensyn erhvervslivet og detailhandlen, ellers vil København efterhånden udvikle sig til en stor grå østtysk hovedstad uden charme.
Nørrebrogade kaldes i folkemunde Arabergaden og denne starter ved Dronning Louises Bro ved søerne og
vil fremover fortsætte helt ud til krydset Frederikssundsvej / Mørkhøjvej … mange butikker med sure smiley, rotter, og alternative ansættelser og momsafregninger … kriminalitet, utryghed og grafitti.
Der skal også være pæne ordenlige forretninger med overenskomster, uddannelsespladser, med ordenligt miljø og arbejdsvilkår samt orden i moms og afgifter…. ellers bliver hele strækningen ren klondyke.
Med en kun muslimske forretninger mister vi også julepynten, nærhed og dansk familiehygge,
Uden parkeringspladser kan den lille hårdt arbejdene familie ikke parkere den lille grønne økonomi bil på Frederikssundsvej og købe ind til aftensmad og madpakker …så familien kan samles over aftensmaden.
Man skal mange gange på cykel med bagagebærer, for at hente flere liter mælk,rugbrød, youhurt, kød, gulerødder sukker, mel, kartofler m.m… det har ressourcestærke stærke kærnefamilie ikke tid til…
Resultatet bliver at børnefamilien fra Brønshøj eller BELLAHØJ må køre til et butikscenter i Rødovre Centrum for at finde en P-plads og køre varer hjem.. Det er miljøsvineri … støt din lokalbutik
1. Med letbane midt på Frederikssundsvej vil der kun være 1 vejbane, og det betyder bilkøer og meget forurening for dem som bor på Frederikssundsvej. Mod i dag er der kun kø i myldretiden.
2. Man kan spare mange millioner ved at indsætte flere busser og droppe letbanen, og bydelen vil fungere med liv og forretninger.
3. Der vil komme butiksdød, når de lokale hyggelige butikker opgiver at drive virksomhed pga. manglende P-pladser, stakkels slagter, bager, apotek, Matas, bilforhandler osv.
4. Brønshøj og Husum vil komme til at ligne udkantsdanmark, med lukkede butikker og stigende kriminalitet. Det er muligt at en halalslagter og en kebabbutik overlever … er det det vi ønsker i Brønshøj ?
5. Når resten af København kan få en metro for at redde P-pladser og erhvervsliv, må vi også ligestilles i Brønshøj… vil vi ikke acceptere en letbane og alle de dyre bivirkninger for lokale beboere.
6. Skal København kun være for cyklister, pensionister, studerende ? Skal der ikke være almindelige børnefamilier med en lille bil og erhvervsliv som skaffer jobs og indtægter til København ?
7. Der mangler mange P-pladser, så erhvervslivet / detailhandlen kan eksistere og overleve ! – Hvad er en attraktiv hovedstad uden fine butikker ?
8. Vi vil gerne have dejlig cafelatte og sandwich i byen, men varetransporten kan ikke komme frem, det er dobbelt moralsk !
9. Virksomheder opgiver bittert og vælger til sidst at flytte udenbys til mere effektiv drift, lavere skattryk, billigere husleje og lavere lønninger.
10. Uden en succesfyldt dynamisk erhvervsliv, vil skatter og arbejdsløshed stige til irritation for byens borgere.
11. Rødblok lukker byen ned for biler – med store konsekvenser for det lokale erhvervsliv, hårdtarbejdende københavnere og valfartende turister, som ellers skulle skabe den vækst, byen tørster så meget efter.
12. Hvis København skal vækste og skabe flere lokale arbejdspladser, skal politikerne på rådhuset have hænderne op af lommen og tage fat, de skal se byen gennem en storkøbmands øjne !
13. Når butikker og små værksteder lukker, er der ingen praktikpladser og uddannelser til fremtidens lokale unge mennesker !
14. Man skal have ondt af den lille butiksejer / værksted som knokler, med 1 eller få personer ansat – Dem som har en lille butik, og kæmper 6 dage om ugen ..
15. Beboerne som bor i Møljner Parken bliver spærret inde, hvis de ikke kan køre ud af Frederikssundsvej
16. Der er mange moskeer i 2400 NV og meget trafik om fredagen til bøn … hvor skal de parkere og komme i bil til bøn ?
Med en masse muslimske forretninger mister vi også julepynten, nærhed og dansk familiehygge.
Uden parkeringspladser kan den lille hårdt arbejdene familie ikke parkere den lille grønne økonomi bil på Frederikssundsvej og købe ind til aftensmad og madpakker …så familien kan samles over aftensmaden.
Man skal mange gange på cykel med bagagebærer, for at hente flere liter mælk,rugbrød, youhurt, kød, gulerødder sukker, mel, kartofler m.m… det har ressourcestærke stærke kærnefamilie ikke tid til…
Resultatet bliver at børnefamilien fra 2400 NV / Bellahøj må køre til et butikscenter i Rødovre Centrum for at finde en P-plads og køre varer hjem.. Det er miljøsvineri … støt din lokalbutik
Letbane på Frederikssundsvej ?? Vi ønsker en metro, eller flere lange busser suppleret med alternative ruter.
Jeg vil gerne have oplyst forventet støjmåling fra Letbanen, særligt de smalle steder på ruten ? Kan folk sove ?
Støjen vil blive hængende blandt de høje huse.
Letbane : Bremselængde fra 50 km/t til stop …. kontra en bus ud fra samme vilkår. ? Sikkerhed for skolebørn, ældre, cyklister ? Bliver der flere ulykker ?
På strækningen fra Frederiksborgvej og til Bellahøj ligger der flere supermarkeder som skal have leveret varer fra store lastbiler og store autotransporter og FALCK lastbilertil Suzuki bilforhandler som kommer mange gange om ugen. ? Det ser helt umuligt ud ! Hvor skal bilkunderne parkere ?
Lastbiler med varer kan ikke komme ind eller parkere på de smalle sideveje til Frederikssundsvej, og det tager lang tid at læsse varer af og køre støjende metalbure langs side veje og hen til supermarkeder ! Det er også ekstra krævende for chauffører, og vil give dyrere transport for virksomheden, som grimme støjgener og larm for lokale beboere når stor diesel lastbil skal holde længere end i dag med normale P-forhold ved forretninger.
Når lastbiler holder i 10 minutter eller længere tid på de små sideveje med varetransport, kan personbiler ikke komme frem og der vil komme råberi – dytteri pga. fustrationer fra folk som skal på arbejde eller til fredagsbøn i moskeen.
Projekt ringbane ser flot ud, men det dræber erhvervsliv, arbejdspladser, giver støjgener for de lokale private beboere fra ringbane og lastbiler som skal forsøge at standse på smalle sideveje… det er umuligt.
Der skal komme en metro som i resten af København, og erhvervsliv, private, moskeer, ISS og andre store virksomheder på Bispebjerg kan komme frem og tilbage… I må ikke dræbe Bellahøj og Bispebjerg, så bliver
området endnu mere kriminelt og uhyggeligt.
En metro under Frederikssundsvej fra Nørrebro.st til Bellahøj busplads vil være genialt.
Hvis man Insistere på at bilisterne skal vige for den offentlige trafik – ville det så ikke både være billigere og mere fleksibelt at lave en bus-bane?
Letbane er billig, miljøvenlig og hyggelig. I modsætning til metro, der er afsindigt dyr at bygge, larmer og forurener meget i byggeperioden f.eks. med lastbiltransporter af jord og også bruger meget mere strøm i drift, nemlig også til rulletrapper og belysning, som bruger halvdelen af strømmen til den nuværende metro.
Letbaner giver dagslyset og gaden til de kollektive trafikanter. Metro henviser os til betontunneller for at bilerne kan regere over jorden. Letbanen er meget støjsvag og giver perfekte muligheder for at man kan se butikker på vejen, stå af og købe ind og stå på igen.. .
Der er mange mærkelige påstande rundt omkring i forhold til letbanen, og nej, de er ikke rigtige. Jeg håber, at forvaltningen vil få svaret på dem alle. Vi har savnet sporvogne/letbane fra før jeg blev født. Jeg glæder mig til den bliver klar til drift. Det er til fordel for det store flertal af os.