Overdækning af Helsingørmotorvejen

Overdækning af Helsingør-motorvejen

Overdækningen af Helsingørmotorvejen er drøftet i Teknik- og Miljøudvalget, som vil spørge videre efter midler.

En overdækning af Helsingørmotorvejen lyder som en vild plan! Men ikke desto mindre har det været et ønske længe blandt beboerne, og dermed også en kamp som lokaludvalget har taget til sig. Derfor har lokaludvalget med baggrund i borgermøder fået udarbejdet et skitseprojekt, holdt en større konference og båret det til politikerne. Og det har givet pote! Så selv om vejen stadig er lang, så er vi nu i gang! 

Men hvorfor ønsker vi en overdækning? Det gør vi fordi vi motorvejen med 80.000 biler i årsdøgnstrafik (og stigende!) skaber en enorm støjpåvirkning, som er forstyrrende for byliv og skadeligt for helbreddet. Herudover udgør motorvejen en fysisk barriere, som skærer bydelen over. Særligt Ryparken kvarteret lider under dette, fordi kvarteret er pakket ind bak motorvej, jernbane og militært område, og med kun få veje ud/ind af kvarteret.

I 2024 blev der udarbejdet en screening, og nu er der gang i en foranalyse som skal se nærmere på mulighederne. Teknik og Miljøforvaltningen står i spidsen, i samarbejde med COWI og ARKITEMA og lokaludvalget har nedsat en lokal følgegruppe, som sparring til projektet. Sideløbende har forvaltningen gang i en dialog med Vejdirektoratet og Gentofte kommune, som også ser potentiale i at fortsætte en overdækning af motorvejen.

Oplæg om foranalyse af overdækningsmuligheder

Se alle

Læs seneste nyt her

Screeningens overordnede resultater

 I screeningen opdeles motorvejen i 3 delstrækninger fra Ryparken station og frem til kommunegrænsen. Motorvejsstrækningen i København er cirka 900 meter. Man opnår den største effekt i forhold til støjdæmpning, hvis overdækningsstrækningen er over 1,5 kilometer – af den simple grund at støjen bøjer af i enderne og i en vis udstrækning ender på den side af afskærmningen som man vil skåne.

På delstrækning 2 er motorvejen nedsænket, mens motorvejen på delstrækning 1 og 3 er i niveau med det omkringliggende område. Screeningen viser, at en overdækning med en højde på op mod ca. 9 meter over motorvejen forventeligt vil betyde en relativ markant visuel forandring af området. Særligt på de delstrækninger, der ligger i terræn. 1 Syd - ”Ud af byen” For delstrækning 1 kan der være fordele ved alle tre konstruktionsformer, som kan undersøges nærmere, men det bemærkes også, at delstrækning 1 er kompleks grundet mange infrastrukturelementer, som fx flyover (overføring over motorvejen), samt forbindelsen til Ryparkens stationsområde. 2 Midt - ”Den nedsænkede del – Plads til byrum” Det vurderes i screeningen, at alle tre konstruktionsformer kan give en positiv virkning på delstrækning 2, og potentialet for et samlende byrum med en tung overdækning vurderes størst netop her, hvor Helsingørmotorvejen er nedsænket. 3 Nord - ”På vej mod Gentofte” På delstrækning 3 vil alle konstruktionsformer virke som en fysisk eller visuel barriere. Særligt ved en tung overdækningsløsning, og der er en særlig opmærksomhed i forhold til Bernstorffsvejtunnellen. På delstrækning 3 kan det være en fordel at undersøge de lette konstruktioner eller Hamborgskærme med fokus på løsninger, der reducerer barrievirkningen, fx med transparent materiale. På delstrækning 3 er der desuden vurderet en tunnelløsning, som dog ikke anses realiserbar.

Det vurderes, at en eventuel anlægsperiode for en overdækning af projektområdet vil vare omkring fem til syv år.